איך לקבל את השבת בנחת? המלצות לקראת כניסת השבת

מערכת שורש  כג אדר א, תשעט  2/28/2019

אז מה כדאי להכין טרם כניסת השבת, מתי להתחיל בהכנות ולמה לדאוג מבעוד מועד – ביום שישי ואפילו במהלך כל ימות החול? הכינותי מראש לשבת – רשימת הדברים החשובים ביותר
.......................

איך לקבל את השבת בנחת? המלצות לקראת כניסת השבת
ההכנות הקדחתניות לקראת שבת מרגישות לעיתים כמו מרתון אינסופי, אבל תכנון נכון מאפשר לנו להירגע וליהנות משבת יפה ושלווה בבית עם בני המשפחה והאהובים עלינו מכל, מבלי שנעסוק במלאכות יומיומיות ומחשבותינו יהיו טרודות.
אז מה כדאי להכין טרם כניסת השבת, מתי להתחיל בהכנות ולמה לדאוג מבעוד מועד – ביום שישי ואפילו במהלך כל ימות החול? הכינותי מראש לשבת – רשימת הדברים החשובים ביותר.

קניות, ניקיונות ובישולים
יום שישי הוא יום קצר יחסית המוקדש לניקיון הבית ולבישולים לקראת שבת, אבל במידה והיום קצר מדי ואתם חוששים שלא תספיקו להכין את כל אשר נדרש או לנקות את הבית כפי שתרצו להשגת סביבה מצוחצחת ונעימה, ניתן להתחיל בהכנות לשבת יום קודם לכן. " לא יכנס לשבת כשביתו אינו נקי ומסודר כראוי, על כן מכבוד שבת ינקהו וישטפהו כהוגן. ויפנה את קורי העכביש, ויש בזה גם סגולה לשלום בית". (שבת א כא, לא).

הניקיון אינו בהכרח רק הנקיון של סביבת המגורים – מומלץ לבצע נקיון כללי לקראת השבת בין אם מדובר בגזיזת ציפורניים, תספורת, מקלחת. "יגזוז ציפורניו בערב שבת. ומותר לגוזזן ביום חמישי, אף שמתחילות לגדול כעבור ג' ימים בשבת. ויזהר שלא יזרקן בארץ, אלא ישליכן לבית הכיסא". (שבת א כה). כמו כן, רחצת הגוף במים חמים לכבוד שבת נחשבת למצווה. הכינו גם מראש בגדים מכובדים, טלית מכובסת ונעליים מצוחצחות. נשים כמובן יכולות לטבול במקווה לפני השבת.

אחד המצרכים החשובים ביותר לקראת שבת היא החלה, כאשר האופציות הן לאפות חלות מראש או לקנות חלות מוכנות. יש מצוות הפרשת חלה לקראת השבת כאשר האישה היא שמפריש חלה עם ברכה. בכל מקרה הקפידו לבצע את כל הכנות הבישול במיוחד המורכבות מבינן בשישי בבוקר ואפילו יום לפני במיוחד הכנת מרק, חיתוך סלט, תבשילי קדרה, חימום מים.

מנהג נאה הוא בקניית פרחים לכבוד השבת לברכת הריח בצאת השבת. כדאי גם לערוך את השולחן במפה צחורה לפני כניסת שבת. מי שחשוב לו שמאכלי שבת יהיו עשירים במיוחד יכול להצטמצם במהלך השבוע במידה ואין ידו משגת וכך לאפשר ארוחת שבת מפוארת יותר.
במידה ובחרתם לציין את השבת במקום אחר שאינו ביתכם, חשוב שתתכננו את הנסיעה כך שתגיעו ליעד המבוקש לפחות חצי שעה לפני כניסת שבת. כך תוכלו להתארגן לקראת השבת עם הגעתכם ליעד.

עוברים לשעון שבת
חשוב לכוון את שעון השבת לפני כניסת השבת בין אם זה שעון מאור או פלטה ותנור חימום. שעון שבת מאפשר לתכנן מראש את זמני ההפעלה של המכשירים החשמליים בבית כאשר כיום גם קיימים שעוני שבת דיגיטליים המשפרים את השליטה ופעולת הכוונון. מומלץ כמובן לבחור לבשל אוכל שיהיה קל לחמם על הפלטה והיא לא תייבש את המנות אלא תשמור עליהן פריכות וטעימות. שימו לב למנגנונים אוטומטיים בבית כמו למשל, המנגנון שמדליק את הנורה במקרר עם כל פתיחה של הדלת. כבו את המנגנון לפני שבת. אפשר גם לכסות את המתגים כדי שלא בטעות יילחצו בהיסח הדעת.

עיקר ההכנה למנוחת שבת הוא ביום שישי והיות וזהו יום קצר חשוב לתכנן היטב את לוח הזמנים ואת המלאכה. יש לתכנן היטב כדי להימנע מעצבנות או עייפות בשבת – מומלץ לסיים את ההכנות עד חצות היום וכן לקבל את השבת בשמחה וברוגע. בררו את זמני כניסת השבת על מנת שתוכלו להיערך מראש לקראת שבת מנוחה.